Lista filmów

Program Główny

Alpi

reż. Armin Linke / 2011 / 60′
Film powstał w oparciu o siedem lat badań przeprowadzonych przez jednego z najważniejszych współczesnych artystów multimedialnych Armina Linke we współpracy z Piero Zaninim i Renato Rinaldim. Film ten stanowi jedną z głównych inspiracji dla tematu tegorocznej edycji BFF #2. Piękny wizualnie i niezwykle głęboki intelektualnie, przedstawia sekwencje obrazów, które łączą tytułowe Alpy. Nie mamy tu jednak do czynienia z sentymentalnymi malarskimi landszaftami. Film Linkego w sposób dobitny wskazuje na niejednoznaczność współczesnego pojęcia natury. Alpy w filmie to zarówno pokryte plastikową osłoną stoki gór, surrealistyczne kopalnie marmuru, jak i malarskie przedstawiania krajobrazu czy hala w Dubaju, w której odtworzono sztucznie górski klimat. Wybitne dzieło testujące alternatywne wymiary współczesnej przestrzeni.

Hinterland

reż. Marie Voignier / Francja 2009 / 49′
Film pokazywany wspólnie z Alpami Armina Linke. Na lotnisku oddalonym 70 kilometrów od Berlina znajduje się wielka kopułowa hala. Mieści się w niej jedno z kilku na świecie miejsc wypoczynku, które sztucznie odtwarza klimat podzwrotnikowy. Obiekt położony w samym sercu Niemiec zostaje ukazany w poetyckiej i artystycznej wizji reżyserki, która świadomie nie koncentruje się na konsumpcyjnym wymiarze tego typu rozrywki. Widz oglądający estetyczne obrazy, konfrontujące zimną stalową konstrukcję hali z jej ciepłym i tropikalnym wnętrzem, staje przed podstawowym współcześnie pytaniem — czym jest to, co zwykliśmy nazywać naturą ?

TELOS: Fantastyczny świat Eugene’a Tssui

TELOS: The Fantastic World of Eugene Tssui
reż. Kyung Lee / USA 2014 / 55′

Telos to opowieść o rewolucyjnych pracach buntownika architektury Eugene’a Tssui, ucznia Bruce’a Goffa. Jego architektoniczna wizja jest inspirowana naturalnymi formami i funkcjami, a jego celem jest zmiana całego świata. Powstawanie tej futurystycznej, organicznej architektury to historia walki radykalnej wizji Tssui’a z wrogo nastawionymi na jakąkolwiek zmianę instytucjami – wizji, która dosyć nieoczekiwanie znalazła swoich zwolenników w małej górskiej wiosce, gdzie zdecydowano się zrealizować pomysły tego radykalnego architekta.

Taboor

reż. Vahid Vakilifar / Iran 2012 / 84′
Nietypowe, niskobudżetowe science-fiction inspirowane filmami Kubricka, Lyncha i Tarkowskiego. Zachwycająca wizualnie opowieść o zajmującym się dezynsekcją samotnym motocykliście, zmuszonym do życia w post-apokaliptycznym Teheranie. Jego ciało jest wiecznie narażone na wpływ pól elektromagnetycznych, przed którymi chroni go jedynie aluminiowy skafander. Przytłaczająca wizja powolnego końca cywilizacji, w której świat zewnętrzny swoją architekturą odzwierciedla psychikę głównego bohatera.

Świat na drucie

World on a Wire / Welt am Draht
reż. Rainer Werner Fassbinder / RFN 1973 / 212′
Przez lata zapomniane, szczytowe osiągnięcie enfant terrible niemieckiego kina – R. W. Fassbindera. Monumentalna (zarówno wizualnie, jak i metrażowo) ekranizacja powieści Simulacron 3 Daniela F. Galouye. W niedalekiej przyszłości wynaleziony zostaje komputer potrafiący wytworzyć sztuczny świat nierozróżnialny od oryginalnego. Gdy umiera jeden z jego twórców, jego następca dr Fred Stiller chce odkryć, czy możliwa jest podróż z jednego świata do drugiego. Dzieło zaskakująco aktualne tematycznie i estetycznie – fani sztuki post-internetu będą wniebowzięci.

Manakamana

reż. Stephanie Spray, Pacho Velez / Nepal USA 2013 / 118′
Eksperymentalny film etnograficzny grupy Sensory Ethnography Lab. Fascynujący portret grupy pielgrzymów udających się na mszę do legendarnej świątyni Manakamana. Kamera rejestruje ich podróż kolejką na szczyt góry. Bez cięć, od początku do końca. Intymny dokument o minimalistycznej i nowatorskiej formie. To test cierpliwości widza, ale wysiłek zostanie wynagrodzony niezapomnianą konfrontacją z wielokulturowym światem. Transport jako architektura? Film „architektoniczny”, w którym nie ma żadnych budynków? Zapraszamy do dyskusji!

The World of Buckminster Fuller

reż. Robert Snyder / USA 1974 / 85′
Niewielu twórców nowoczesnej architektury zostało za życia uwiecznionych w materiałach filmowych. Jeszcze mniejszemu procentowi został zadedykowany cały film dokumentalny. Jednym z tych ostatnich jest Richard Buckminster „Bucky” Fuller, najważniejszy wizjoner modernizmu w Ameryce. The World of Buckminster Fuller to właściwie półtoragodzinny wywiad z architektem, w którym twórca prezentuje swoje projekty, opowiada o ideach, które im przyświecają i tłumaczy pobudki, jakimi kierował się przy ich tworzeniu. Na starej taśmie filmowej odnajdujemy postać, która o dziesięciolecia wyprzedziła swoją epokę, tworząc awangardowe projekty burzące zastane paradygmaty architektoniczne.

Metropolis

reż. Fritz Lang / Niemcy 1927 / 153′

W tym słynnym, monumentalnym dziele Lang roztacza przed widzem dystopijną wizję miasta przyszłości. W Metropolis społeczeństwo podzielone jest na kasty – uprzywilejowaną grupę bogatych rządzących i niewolniczo pracujących pod ziemią robotników, którzy utrzymają miasto w działaniu. Napięcia między jednymi a drugimi ukazane są na przykładzie losów dwójki pochodzących z odmiennych klas bohaterów, Fredera I Marii.
Niemy, czarno-biały film operuje charakterystycznymi dla ekspresjonizmu, wysmakowanymi wizualnie obrazami. Arcydzieło Langa, przez wielu uznawane za wzór filmu science-fiction, wywarło wpływ na wielu późniejszych twórców. Drastycznie zmodyfikowany przez cenzurę i krytyków tuż po premierze, od 2010 roku, po odrestaurowaniu odnalezionej po latach oryginalnej taśmy, film prezentowany jest w wersji niemal identycznej jak pierwotna wersja Langa.

Metropolis: Raport from China 2004-2006

reż. Clemens von Wedemeyer / Niemcy Francja 2006 / 42′

Dokument jest zapisem rozpoczętej w 2004 roku podróży do Szanghaju i Pekinu, której celem było zgromadzenie materiałów do remake’u klasycznego obrazu Langa z 1927 roku. Zatrudnieni na tamtejszych budowach robotnicy opowiadają o swoich doświadczeniach przy pracy, a architekci odpowiadają na pytania o przyszłość chińskich miast. Wchodząc w dialog z Metropolis Langa, film stawia ważne pytania o aktualność miejskich utopii i ich społeczny wymiar.

05_Bau_Melaten

Betonowa Miłość

Concrete Love
reż. Maurizius Staerkle Drux / 2013
Film „Betonowa Miłość” przenosi nas w świat architektonicznej dynastii Böhmów. Głową rodziny jest Gottfried Böhm do 2015 roku jedyny laureat nagrody Pritzkera niemieckiego pochodzenia. W cieniu sławy swoją działalność rozwija trzech synów: Stephan, Peter i Paul. Całą rodzinę poznajemy w kontekście śmierci Elisabeth Böhm, żony Gottfrieda. Razem z nią rodzinna pracownia architektoniczna, traci wsparcie i inspirację, którą bez wątpienia była zmarła żona i matka. „Betonowa miłość” to intymny portret wbitych twórców, a także nieoceniony kontekst dla twórczości wszystkich czterech architektów.

Locke

reż. Steven Knight / FI 2013 / 85’

Rozpad związku, narodziny dziecka, największa wylewka betonu w Europie. A to wszystko przez telefon pędząc autostradą z jednego miasta do drugiego. Trzymający w napięciu thriller psychologiczny z genialnym Tomem Hardym w roli głównej.

Milcząca Gwiazda

reż. Kurt Maezig
93 min. 1959 POL, NRD

Pierwszy polski film science-fiction, wyprodukowany w koprodukcji z Niemiecką Republiką Demokratyczną. Ekranizacja powieści Stanisława Lema „Astronauci”. Najlepsi naukowcy z całego świata przemówią jednym głosem (polskim), i odbędą podróż na Wenus kosmicznym statkiem (radzieckim), w celu nawiązania kontaktu z obcą cywilizacją. Odkrywają, że planetę mogła dosięgnąć nuklearna zagłada.
Z dzisiejszej perspektywy film ogląda się bardziej jak kuriozalną kampową zabawę niż arcydzieło gatunku. Podziw może wzbudzić jednak wspomniany międzykulturowy miks, który widzimy na ekranie oraz tematyka, wyrażająca ówczesne obawy przed technologią

Retrospektywa DARIUSZA KOWALSKIEGO

Kierunek Nowa Huta

Toward Nowa Huta
Polska 2012 / 78′
Kowalski przedstawia przestrzenie Nowej Huty przez pryzmat różnych grup społecznych i pokoleniowych zamieszkujących tę popadającą w zapomnienie dzielnicę, która czasy świetności ma już dawno za sobą. Dokument daleki jest jednak od prób nachalnej konfrontacji z przeszłością, pokazuje raczej szczególne napięcia między tym, co jest i tym, co było, oraz kształtującą się w ich wyniku tożsamość.

Optical Vacuum

Polska 2008 / 54′
W Optical Vacuum Kowalski przygląda się współczesnym formom voyeuryzmu, nadzoru i dobrowolnym aktom wystawania się na obserwację – zjawiskom, które współcześnie ulegają intensyfikacji za sprawą bezpodmiotowego, elektronicznego nadzorcy. Pozyskane z Internetu nagrania z kamer dokumentujące przestrzenie miejsc pracy, sal konferencyjnych czy pralni publicznych służą za podstawę wizualnego zwierzenia, uzupełnionego dodatkowo komentarzem, który, podobnie jak same obrazy, sprawia na widzu wrażenie udostępnionego mu zupełnie przez pomyłkę.

Ortem

Polska 2004 / 20′

Przyglądając się podziemnej architekturze metra, Kowalski wraca uwagę na jej wyjątkowość poprzez przyjrzenie się takim fenomenom jak prędkość, percepcja czy pamięć.

Krótkie metraże:

Luukkaankangas-updated, revisited

Austria 2005 / 8′
Korzystając z materiałów pochodzących z Finnish Road Administration, Kowalski wykorzystuje rytmiczny, przyspieszony montaż, przekształca pojedyncze, statyczne obrazy, buduje dzięki nim unikalną dramaturgię i stwarza pozory życia – pulsowania, drgania i przeobrażania się kształtów pod wpływem ruchów światła i cienia.

Elements

Polska 2006 / 8′
Elements stanowi stylistyczną i programową kontynuację Luukkaankangas-updated, revisited. Korzystając z nagrań rejestrowanych przez Alaska Weather Camera Program, Kowalski montuje przyspieszone animacje prawie statycznych krajobrazów lodowych pustyń, w niewielkim tylko stopniu naznaczonych obecnością człowieka.

Interstate

USA Austria 2006 / 10′

Polskie filmy krótkometrażowe

Superjednostka

Super-unit(s)
Teresa Czepiec / Polska 2014 / 20′

Katowicka Superjednostka to jeden z największych budynków mieszkalnych w Polsce, bezpośrednio inspirowany modernistycznymi marzeniami Le Corbusiera o stworzeniu samowystarczalnych “maszyn do mieszkania”. Marzenia te zmieniły się nieco pod wpływem peerelowskich realiów. Na 15 piętrach mieszkać może nawet 3 tysiące ludzi, zmagających się codziennie z urokami tej gigantycznej budowli. W dokumencie reżyserka puka do niektórych z 762 drzwi, by pokazać prywatność anonimowych lokatorów i odkrywa, że za surowością betonowych, wyliczonych przestrzeni mieszkalnych toczy się życie pełne emocji, pragnień i marzeń.

Szklane Domy – Historia osiedli społecznych

reż. Olga Matuszewska / 2014 / 30’

Szklane Domy – hasło, które do pamięci zbiorowej przeniósł swym piórem Stefan Żeromski, wyrażało nierzadko bardzo futurystyczne wizje nowej architektury i budownictwa, kreślone przez społeczników i pozytywistów i socjalistów.  Niczym w wizjach z ” Przedwiośnia”, rewolucyjne metody taniego i higienicznego budownictwa masowego miały posłużyć walce z biedą, nędzą i katastrofalnymi warunkami mieszkaniowymi, które były spuścizną rewolucji przemysłowej i masowej migracji robotników do miast. Dokument Olgi Matuszewskiej przygląda się z aktualnej perspektywy tytułowej spółdzielni mieszkaniowej. Film interesujący szczególnie ze współczesnej perspektywy, kiedy idee spółdzielczości wydają się zapomniane i nieprzystające do XXI wieku.

Pokaz specjalny

Wilhelm Sasnal

Filmy autorstwa polskiego artysty Wilhelma Sasnala z początków jego pracy z tym medium. “Mohave Desert” i “Marfa” choć tematycznie i formalnie różne, połączone są poprzez przestrzeń – amerykańską pustynię. Ważny i mało znany kontekst dla nowych dzieł twórcy(„Z Daleka Widok Jest Piękny,” „Huba”).